THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
SILENTIUM se dali dohromady v polovině devadesátých let na základech deathové kapely FUNERAL a po mnoho dalších let se věnovali převážně doom metalovým umíráčkům. Přesto zdaleka ne nudným, jak se ukázalo hned na jejich prvním albu, „Infinita Plango Vulnera“, vydaném v roce 1999. „Infinita Plango Vulnera“ by se dalo brát i jako zlatá střední cesta mezi gothic metalovým směrem a poetickou unylostí starých FLOWING TEARS nebo THE GATHERING a dodnes se k tomuto albu občas rád vracím. Jejich třetí studiové album „Sufferion“, vydané v roce 2003, bylo experimentálním počinem, který však viděn zpětně pro kapelu nebyl dobrým tahem a skoro polovina členů odešla. Nicméně ti zbývající se vzdát nechtěli a kapelu se jim podařilo udržet. Přesto následoval útlum, ticho po pěšině, kdy kapela hledala nové členy, přemlouvala své minulé a skládala nový materiál. Na albu „Seducia“ bylo znát, že ač se nechtějí vzdát svých kořenů, okolní hudební scéna se na jejich tvorbě podepsala. Následovalo koncertování a pak opět částečný útlum při připravování nového alba s již stabilizovanou sestavou, a tak se pro letošní počin ani nedalo čekat nic jiného, než pokračování ve vytýčeném směru, což určitě není věcí negativní.
Kapele SILENTIUM se stále daří držet svých kořenů, které definovala na „Infinita Plango Vulnera“, ale zároveň stále mít co říci. „Amortean“ je tak něco mezi doom/gothic metalovým retrem s odkazem na „zlatá devadesátá“ a současně výpovědí o instrumentální a hudební vyspělosti členů kapely, kteří ač hrají věci již dříve definované, hrají je s šarmem a svým vlastním způsobem. „Amortean“ je dalším schodem v postupném vývoji kapely, která má svůj osobitý projev, přesto je v současné tvorbě na SILENTIUM patrný vliv spolků okolních. Pořadí skladeb na albu jako by odráželo postupný sestup od módního, lehce povrchního, pompézního a na studiové aranže bohatého zvuku až do svého nitra mířené hudby, k poklidným, smutečním náladám, které připomínají album „Nighttime Birds“, k prostým kytarovým motivům a melodiím. Úvodní „Leave The Fallen Behind“ připomíná a snad i přímo cituje styl WITHIN TEMPTATION, a to nejenom melodickým tématem, ale i „symfonickým“ doprovodem. Nicméně tato úvodní, svižná skladba v kontextu alba stojí poněkud osamoceně, možná ještě následující píseň by se dala brát jako most ke zbývajícímu obsahu stříbrného kotouče. Většina hudby se drží pomalých, působivých melodií, přesto již nejde o umíráčky jaké hrávali ve svých počátcích. Album si uchovává proměnlivost a nápaditost, navíc zpěvačka Riina Rinkinen (zpívala už na „Seducia“) má výrazný, příjemný hlas a nepochybně zvyšuje atraktivitu nahrávky. „Amortean“ i přes občasné zaškobrtnutí co se osobitosti projevu týče zůstává podařeným dílem a odrazem ustálené a vyrovnané kapely, která své chmurné období již překonala a nyní se soustředí na hraní hudby, která se jí samotné líbí a vyjadřuje její pocity.
Příjemná hudba od finských tvůrců pohřebních melodií, která však odráží dobu i s patřičnými vrtochy a asimiluje a přepracovává po svém. „Amortean“ nepřináší mnoho nového, spíš zní jako gothic/doomové retro, které předkládá současnou hudbu. Kdo už měl s touto kapelou dříve pozitivní zkušenost, neměl by si nechat novinku utéct.
7,5 / 10
Riina Rinkinen
- zpěv
Matti Aikio
- zpěv, basa
Juha Lehtioksa
- kytara
Toni Lahtinen
- kytara
Sami Boman
- klávesy
Jari Ojala
- bicí
1. Leave The Fallen Behind
2. The Messenger
3. A Knife In The Back
4. The Fallen Ones With You Tonight
5. My Broken Angel
6. The Cradle Of Nameless
7. Storm Sight Solicitude
8. Embrace The Storm
9. La Fin du Monde
Amortean (2009)
Seducia (2006)
Sufferion (2003)
Altum (2001)
Infinita Plango Vulnera (1999)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Dynamic Arts Records
Stopáž: 50:26
Produkce: Kärtsy Hatakka
Studio: SN-Audio Productions
tak celkom mile dielko :-)
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.